Monday, February 5, 2018

Jeruk BamBangan


Phewww,...Sebut saja jeruk bambangan,..😋berliur terus,..ada juga ka yang tidak tau apa nie jeruk bambangan,.??? ada yang cakap kalau tidak kenal dan pandai makan jeruk bambangan rugi jadi orang sabah,..Hahahaa,.Gurau ja bah,..

Ini lah Buah kesukaan rakyat sabah terutama suku kaum kadazandusun,.Apa lagi kalau dibuat jeruk,..fuhh,..😋sedap bah jeruk bambangan nie makan dgn nasi panas,apa lagi kalau makan sama Ambuyat/Sagu...jeruk bambangan. cuba lah ..memang sedap sehingga menjilat jari,..

jadi,...kita belajar dulu la buat jeruk bambangan yang sangat simple,..

Bahan-Bahan ;-


1 biji buah bambangan - buang kulit kemudian hiris isi buah bambangan

1/2 (Separuh) biji bambangan (biji sahaja)- Buang selaput biji dan diparut.

Garam secukup rasa

Cili padi (Saya tidak letak,.nanti makan baru letak cili,..😄

Cara Menyediakan ;-

Cara kupas kulit buah bambangan,..Bukan macam kupas mangga tau,.😀


Isi Buah Bambangan dihiris kemudian campur dengan biji buah bambangan yang telah diparut dan campurkan sedikit garam.Masukkan dalam botol dan tutup ketat.. Siap.! Simple kan,..


Simpan kontena di tempat yang selamat sehingga 4 hari barulah jeruk bambangan boleh dimakan.😋

Jeruk bambangan nie sesuai dimakan bersama Ambuyat/sagu atau nasi putih yang masih panas dengan ikan goreng atau ikan bakar, ayam panggang dan daging bakar, Ia memberikan rasa masam dan manis untuk menyeimbangkan rasa ikan, daging dan ayamyang di goreng, dibakar atau dipanggang.



Selamat mencuba.😉



4 comments:

  1. Adeh!!! Mrs. A memang tak tahu apa itu jeruk bambangan mahupun buah bambangan huhuhuhu... al-maklumlah Mrs. A orang nogori sembilan aaa...nampak sedap, tapi mujur jugalah Mrs. A sejenis yang tak berapa suka makan jeruk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo,.D sna xda kot buah nie Mrs.A,..mgkin kalau ada pn dgn nama yg x sama kn,..Kalau kt sabah,buah nie ramai org suka mkn even x buat jeruk pn tetap sedap,.Harum buah nie sja pn boleh buat org beliur,..Tp mgkin ada jgk org x suka mkn,.Selera x sma kn,...

      Delete
  2. Tak silap LZ buah bambangan ni banyak dijual di pasar Sabah. Betul ka Mydue?
    Buah bambangan ni sejenis buah bermusim atau tidak?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya,..buah nie banyak dijual d pasar,..buah bermusim nie,..tp kadang ada jgk yg tersesat musim,..bebuah x ikut musim,sbb tu kdg bila bkn musim kna jual mahal..

      Delete

Hai,..
Tinggalkan komen anda di sini,..
Sudi,Datang Lagi,..
Terima Kasih,..

Follow Us @soratemplates